tirsdag 26. januar 2010

Informasjonskompetanse?


Hvis noen følger denne bloggen vil de trolig tenke at det ikke hender stort på et skolebibliotek, men da tar de skammelig feil. Forrige uke var jeg rundt i flere klasser og pratet litt om informasjonskompetanse i forbindelse med skoleoppgaver. Informasjonskompetanse er et utrykk som blir stadig mer brukt, men som ikke alle kjenner betydningen av. Kort fortalt er det evnen man har til å søke opp informasjon, vurdere informasjon, bruke informasjon og referere til den informasjonen man har brukt. Da snakker jeg litt om hvor man kan søke etter informasjon, kildekritikk, sitering og litteraturlisteoppsett. Her på Mailand har vi valgt å bruke referanseverktøyet Zotero som enkelt og greit setter opp en litteraturliste i valgt standard.  (Den kjører bare på firefox, men det gjør jo ikke noe) Det er godt med løsninger som fungerer i en hektisk hverdag og elevene ser ut til å se nytteverdien av  det som gjennomgås. Hvordan er din informasjonskompetanse?
(bildet funnet her)

-Anne Brit-

2 kommentarer:

  1. Topp, Anne Brit! Som deres eneste registrerte følger føler jeg meg forpliktet til å legge igjen en kommentar. Kanskje du kan lære meg hvordan det fungerer. Vi kan snakke om det på fredag. Jeg synes kildekritikk og informasjonskompetanse er et tema vi burde ta opp på neste fagforumsmøte.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar! Det varmer:o)Blir spennende å planlegge neste møte, tror det kan bli veldig bra med litt samkjøring på det her. Au revoir!

    SvarSlett