onsdag 17. februar 2010

Creative commons og billedbruk på nett

Det er ikke alltid så lett å forstå dette med opphavsrett når det kommer til bildepublisering på nett, men det er veldig viktig å gjøre det riktig. Når man henter bilder fra nett for å bruke de på nettsiden sin, i en blogg eller annet skal man alltid oppgi hvor man har hentet bildene fra. Dette er ganske nytt for meg også, men jeg har i den siste tiden benyttet billedbasen Flickr når jeg er på jakt etter bilder. Der kan man søke etter bilder som har creative commons lisens og fritt bruke disse bildene så lenge man oppgir hvem som har rettighetene til det. De forteller også om bildene kan gjøre om på, brukes for å tjene penger osv, men de aller fleste av oss er stort sett  på jakt etter ett passende bilde til teksten vi skriver. Det er mye tid spart ved å kjenne til dette med creative commons når man publiserer på nett, så slipper man i ettertid å endre på det man har produsert:o)

Her er en fin og lettfattelig presentasjon av Creative commons

Bildet mitt har jeg hentet fra Flickr og billedstrømmen til John Kratz  og her ser man nederst til høyre under "additional information" hvordan bildet er lisensiert. http://www.flickr.com/photos/kratz/3363291870/

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar