mandag 10. mai 2010

Jeg skal viser dere frykten ( og skræmt vart vi ja!)

Da er Rysjedame#1 omsider ferdig med Jeg skal vise dere frykten. Bokens hovedperson er den kjente horror forfatteren Edgar Allan Poe (1809-1849) som jeg  hadde hørt om, men ikke visste noe særlig om. Det var flere grunner til at jeg hadde lyst å lese akkurat denne boken. For det første vant den Ungdommens kritikerpris i 2008/2009 og det er jo et godt tegn. For det andre er romanen basert  på virkelige hendelser i forfatterens liv og i en hektisk hverdag er det jo alltid stas å kunne lære noe nyttig mens man koser seg med en roman (to fluer i en smekk). OK, handlingen i boka er til tider helt syk!  Jeg tenkte at dette kan jo umulig ha skjedd i virkeligheten og som en dreven informasjonskompetanse-nerd kan man jo ikke la være å undersøke litt:o) Kildekritikk! Boka omhandler forholdet mellom Poe og Rufus Griswold som var antologiredaktører, poet og kritiker. De to har i boken en evig drakamp og rivaliseringen på gang som også fant sted i det virkelige liv. Frobenius har i tillegg diktet opp en karakter som er besatt av Poe og hans "storhet" som forfatter og som gjør alt i sitt forsøk på å blidgjøre Poe og heve hans status i samfunnet. Utfallet er svært uheldig for både Poe og Griswold, men gir utrolig spennende lesning for deg! Jeg likte boken godt, selv om den var litt hard kost til tider:o)


Nikolaj, F. (2008). Jeg skal vise dere frykten. Oslo: Gyldendal.

(les om Edagar Allan Poe på snl og wikipedia)

-Anne Brit-

Bildet er hentet fra ark.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar