torsdag 12. august 2010

Ferielesning unnagjort!

Da er skolebøkene katalogisert og Rysjedamene kan bruke litt tid på å planlegge hvordan vi vil ha det neste skoleår. Siden vi startet opp for 2 år siden har det gått i ett og det er ikke ofte vi får laget noen langsiktige planer. Dette året skal vi ha EN PLAN og få gjort  noen av de glupe tingene vi har pratet om at vi burde gjøre. Kanskje kan vi ha en proff forfatter på besøk....hvis lærerne kan avse litt undervisingstid. Det er en kamp om tiden på en videregående skole. Eleven har rett på undervisning og da må skolen levere.

Nå er det vel på tide å snakke litt litteratur og i sommer har Rysjedame#1 vært igjennom en beskjeden bunke bøker:


Den første jeg leste var Noen vet av Trude Teige. Den bruker barnehjemsovergrepene som har blitt avdekket de siste årene som kulisse for et drap på et eldre ektepar. Hovedpersonen er en kvinnelig journalist og hun kobler etterhvert saken opp mot grusomme hendelser på et barnehjem, hvor barn som trengte beskyttelse isteden ble utsatt for overgrep og mishandling. Det er noe spesielt å lese om barn som ikke har det bra, det er som man vil putte de under kåpa og ta med alle hjem. Selv om dette er en oppdiktet historie gjør det jo likevel at skjebnen til mange barnehjemsbarn blir lettere å forstå, så sørgelig den enn måtte være:o( Boka var spennende og jeg ble liggende til langt på natt for å lese ferdig, og det er det virkelig ikke ofte jeg gjør.

Sex, død og ekteskap av Øystein Flink var bok nummer to. Da dukker spørsmålet mitt opp, bør jeg blogge om bøker jeg ikke likte spesielt godt? Denne boka har fått strålende kritikker og har vunnet Ungdommens kritikerpris. Forventningene var derfor ganske store, men boken var ikke noe for meg. Jeg kunne ikke fordra hovedpersonen og dermed klarte jeg heller ikke å leve meg inn i historien. Sikkert veldig uproft, men sånn er det jo bare noen ganger. (Håper ikke bibliotekpolitiet kjefter på meg nå...)

Prinsessen og morderen av Magnus Nordin var neste bok ut og dette var en typisk ungdomsroman med skolemiljø, fester og venneforhold i fokus. Flere unge menn blir drept og dumpet og morderen finnes i nærmiljøet. Veldig lettlest og ganske spennende.

Til sist gjorde jeg meg ferdig med De langtidsboende av Cathrine Knudsen. Boka har jeg hatt liggende på nattbordet en god stund uten å komme helt i gang. Den handler om livet på et pensjonat og om skjebnen til de langtidsboende, dvs de få som ikke har noe annet sted å dra. De som later som de har et annet liv i helgene, men som i smug bor på rommene i håp om å ikke bli avslørt. Historien fortelles vekselvis av vaskedamen på pensjonatet og av noen av de langtidsboende selv. Slik får vi vi servert både virkeligheten og den innbilte virkeligheten slik den fremstår for en som bare innimellom får et kort innblikk i livene til de spesielle gjestene. Handlingen er vel kanskje litt sær, men jeg likte den forsåvidt ganske godt:o)

Så tilslutt noen bilder av ferdig arbeid:o) Hurra!




















-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar