onsdag 22. september 2010

Saras nøkkel

Hørt om Vel d`hiver?...ikke jeg heller!
Denne romanen har dette mørke kapitlet i 2.verdenskrigs historie som bakteppe. Flere tusen jøder ble revet ut av sine hjem, samlet i en enorm sykkelvelodrom midt i Paris for så å bli sendt derfra til Auschwitz. Kvinner, menn og barn ble skilt fra hverandre og levde under forferdelige forhold.

Sara, en ti år gammel jødisk jente tvinges til å låse inn lillebroren sin i et skap for å gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert.

 I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av Vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til å stille en rekke spørsmål ved sitt eget liv.

Etter min mening en velskrevet, god roman hvor historiene og skjebnene veves sammen på herlig vis...
Ikke en roman for sarte sjeler hva angår tøffe barneskjebner. Til tider er dette hjerteskjærende beskrevet av forfatteren.
Jeg likte romanen veldig godt; man møter mennesker i personlig utvikling som tar tøffe valg samtidig som man lærer noe mer om 2.verdenskrig...nyttekunnskap og god romankunst på en gang...ikke verst??
-Kristin-

2 kommentarer:

  1. Denne bør dere lese, folkens! Rysjedame#1 er dessverre for veik, men etter hva Rysjedame#2 har fortalt er det en drivende god bok!Så jeg slenger meg på anbefalingen:o)

    SvarSlett
  2. Bør leses. En veldig god bok, men veldig gripende. Hildegunn

    SvarSlett