tirsdag 12. oktober 2010

Bøker slukt i høstferien...

Jeg kastet meg først over Tove Nilsens nye roman "Nede i himlen". Denne oppvekstromanen har samme miljø som Skyskraperengler, nemlig Bøler i Oslo. Her møter vi personene i ungdomsårene...en veldig vàr og fin skildring av ungdomsoppvekst på Oslos østkant synes jeg.
Deretter leste jeg "Æresdrap" av den tyrkiske journalisten Ayse Onal. Hun har intervjuet mange som har fått livet berørt av dette kulturelle fenomenet. Så sterke er fler av historiene at jeg måtte ta pauser og lese andre ting innimellom. Boka belyser virkelig dette fenomenet i all sin gru...ikke en bok for sarte sjeler!
Siste bok på menyen denne høstferien var Per Pettersons "Jeg forbanner tidens elv". Jeg har stor sans for Per Pettersons lave, melodiøse fortellerstemme. Han forteller i jeg-form om tiden da moren hans fikk kreft samtidig med at han selv lå i skilsmisse. Krisene fører dem til morens hjemland, Danmark. Gjennom dette finner de en slags forståelse seg imellom...
-Kristin-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar