fredag 11. februar 2011

Mailand skolebibliotek? Hva er det man egentlig gjør der?

I to uker har vi hatt praksiselev her på skolebiblioteket. Muhammet Turgut går salg, service og sikkerhet (Vg 2) her på Mailand og har hatt en hel rekke kompetansemål  som skulle oppfylles. Vi på biblioteket her på Mailand er i grunn små poteter som gjør det meste, så det har ikke vært noe problem å fylle kompetansemålene med innhold. I dag har Muhammet blogget litt for oss, så dere kan se hva han har opplevd her sammen med Rysjedamene (stakkar, men jeg tror han har hatt det koselig likevel:o)
















Mailand skolebibliotek? Hva er det man egentlig gjør der?


Når man kommer inn på biblioteket så ser man to hyggelige og serviceinnstilte damer (Rysjedamene) Anne Brit og Kristin. Det som er så rart, er at elevene tror at det er en veldig ”Chill” jobb og ikke noe å gjøre som bibliotekar, men det er helt feil.

I løpet av praksisperioden min på Mailand skolebibliotek har jeg lært meg en rekke ting og det jeg lærte meg først var at det ikke bare er å sitte og registrere bøker, men det er så utrolig mye mer som gjøres i løpet av en arbeidsdag.


Jeg har til sammen jobbet 2 uker i praksis uke 5-6, jeg har utført mange forskjellige arbeidsoppgaver under min praksistid her. For at jeg skulle nå mine kompetansemål har jeg utført disse oppgavene.


- Jeg synes mange elever er ubevisste om hva biblioteket tilbyr og har derfor jobbet med markedsføring av biblioteket. Jeg har laget nyhetsplakat (Library News), Rysjedamenes biblioteksbud, Markedsmål, visjon, forretningside, Hovedmål og Delmål.


- Registrering av bøker, laminering av bøker, utlånt bøker og generell kundebehandling.


- Katalogisering av bøker og filmer.

Totalinntrykk mitt av praksistiden min her på Mailand skolebibliotek er utrolig bra, jeg har lært meg mange ting som jeg ikke visste om, og har lært bort en del også. Jeg har hatt en hyggelig og morsom opplevelse her på biblioteket med Norges beste bibliotekarer ( Anne Brit og Kristin )

Det var vel hyggelig! Vi har i hvertfall hatt det koselig med Muhammet på besøk:o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar