tirsdag 3. mai 2011

Bli hvis du kan. Reis hvis du må...

I påsken har jeg ikke lest krim...uvant til meg å være!
På en flott norsklærers anbefaling leste jeg først en norsk debutant,
Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.
Her møter vi tre norske gutter fra bygda som har vokst opp sammen og som i fellesskap bestemmer seg for å verve seg til oppdrag i Afghanistan.  Ingen av de tre vender tilbake til bygda etterpå, og Helga Flatland skildrer veldig følsomt de tre ulike årsakene til dette. Etter å ha lest boka har jeg reflektert mye over hvordan oppvekst preger oss i valgene vi tar som ungdommer/voksne. Det er ingen tvil om at bygdedyret lever i beste velgående... men boka skildrer på den andre siden hvordan et lite bygdesamfunn evner å yte omsorg og ta vare på enkeltmennesker når ulykker rammer. Boka er en lettlest nynorsk roman, etter min mening!!
Anbefales!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar