onsdag 5. oktober 2011

Brente skygger av Kamila Shamsie

Jeg har brukt veldig lang tid på å lese boken Brente skygger (Shamsie, 2010)
 Det blir slik med noen bøker i blant. De ligger på nattbordet og ser andre bøker komme og gå. Men til tross for at andre bøker har sneket i lesekøen så har intensjonen alltid vært å fullføre Brente skygger, for boken føltes viktig for meg.



Den tar oss med på nyere historiske hendelser og lærte meg en hel masse jeg ikke visste fra før. Den starter på Guantanamo-basen på Cuba. Fengselet hvor USA plasserer fangene de mener er terrorister. Hvordan havnet jeg her? Spør en unge mann seg og dermed kastes vi ut i historien som starter i Nagasaki i Japan i 1945. Atombomben faller og snur opp ned på livet til Hiroko som er en av bokens hovedpersoner. Hun skulle gifte seg med Konrad, men nå finnes ikke Konrad lenger.

Jeg skal ikke røpe for mye av handlingen i boken , men foruten Nagasaki får leseren også oppleve det kolonialiserte India, opprettelsen av Pakistan som en egen muslimsk stat, 9/11 og krigen mot terror. Alt sett og opplevd gjennom øynene til japanske Hiroko og hennes nære og kjære.

Riktignok ble Hiroko og Konrad skilt av atombomben, men et livslangt vennskap oppstår mellom henne og Konrads søster. Et nydelig venneskap for de to kvinnene, men for familiemedlemmene rundt bringer det med seg misforståelser, sorg og svik. Hiroko gifter seg med en pakistansk mann hun møter i India og sammen får de sønnen Raza.  Mye av historien dreier seg om Raza og de valgene han tar, forrvirringen han føler av å være en blading av to sterke kulturer, hvordan han aldri helt passer inn og sorgen da han skjønner at ingen vil ha en med en mor som er atomoffer. Alt stokker seg litt for Raza. Oppøret mot faren får konsekvenser, vennskapet med Afghaneren Abudllah fører med seg mer trøbbel og arbeidet for amerikanerne gjør alt enda mer komplisert. Det er mye ”hva hvis” i Brente skygger og jeg er veldig glad for å ha lest den, selv om jeg selfølgelig gjerne skulle tryllet frem en happy ending. De finnes ikke alltid i virkeligheten. En fin bok for en som tåler en dose virkelighet.


Ellers har jeg ikke kommet noe nærmere en Mac/zotero løsning, men jeg håper at en av våre drevene Macbrukere kan hjelpe meg etter ferien. Mac er jo vannvittig kompliserte greier for en skarve PCbruker:o)Jeg snublet derimot over en Zotero app forrige dagen og den har jeg litt trua på. Den lar deg ta bilde av ISBN og lagrer deretter posten på nett. Fra nett kan du lagre den i din Zotero. Genialt! Men det er nok ikke alle norske ISBNer som får treff. Min gamle Sigrid Undset bok lå i basen, mens Brente skygger ikke lå der. Men det er jo absolutt tid å spare hvis du er så heldig å få treff på boken din.
Slik ser appen ut:

og slik ser det ut på nett når posten er sendt dit (trykk på bildet for å få opp hele):


Kilde: Shamsie, K. (2010). Brente skygger (1. utg.). Oslo: Gyldendal Norske Forlag.

Hvis noen vil finne ut mer om Zotero, så er wikien vår stedet å besøke:o)


-Anne Brit-

2 kommentarer:

  1. veldig bra blogginnlegg! for alle studenter er zotero et must + alle apper som kan spare ytterligere tid!

    SvarSlett
  2. Enig, Maria! Det er derfor det er så bra at Mailand lærerne og elevene ser hvor genialt det er! Du får spread the word til dine stundentvenner og lære dem opp om nødvendig . Eller vise dem wikien vår. He he...reklame. Vi må selvsagt også finne ut zotero på Mac og det har jeg tenkt å gjøre så snart jeg får fatt på en Medie- og kommunikasjon lærer over ferien. De bruker Mac og skjønner trolig bæret.

    SvarSlett