fredag 14. oktober 2011

Bøker, vafler og helse

Hver uke er vi over på Lørenskog bibliotek for å hente bøker. Vi låner mye derifra til våre elever og det er alltid hyggelig å stikke innom og suge til seg litt stor-bibliotek stemning. Der har de laget en egen hylle med lettleste bøker for de som trenger å bli bedre i norsk, men uten å måtte lese barnebøker. Kristin fant seg raskt til rette! Vi kommer nok til å ta en ekstra titt i denne hyllen fremover, for det er flere av våre elever som er på utkikk etter akkurat den type bøker:o)



















I går var det Verdensdagen for psykisk helse og det ble markert her på Mailand.  Årets kampanje fokuserer på forebyggende arbeid og helsefremmende tiltak som kan forhindre at unge ikke fullfører utdanning og vår flinke helsesøster Grethe hadde invitert inn Helsestasjon For Ungdom  MOT, VOLT, politi, og Psykisk Helse for Barn og Unge (PHBU). De som ville fikk nystekte vafler. Vi også! Spesialleveranse fra helsesøster Grethe. Stas! Det er ikke mye som kan måle seg med duften av nystekte vafler...


















Ellers har jeg tatt med meg ny bok hjem. Darlah av Johan Harstad. Jeg tror den er spennende, men det er en bok det ikke er så lett å låne ut når man ikke har lest den selv. Navnet høres jo ganske merkelig ut, og det er nok til at elevene skygger unna. Jeg tenker snodig nok  på Dolly Parton når jeg snakker om tittelen.Gudene vet hvorfor. Kanskje ikke rart ingen vil låne den....stakkars Harstad. Jeg håper det går bedre med formidling når den er lest og forhåpentlig blogget om:o)


















Hvis noen er spent på hvordan det går med mitt prosjekt om å finne ut om kildeverktøyet Zotero lar seg integrere i word på Mac så er jeg beklageligvis ikke kommet noe lenger.... men på mandag, da får jeg Mac hjelp:o) Håper på suksess!




Tilslutt et lite bilde fra politistanden. Se hvor pent de legger fra seg tøyet! Imponerende. Jeg tror elevene trodde vi Rysjedamer frydet oss over menn i uniform, men det var faktisk tøybrettingen som fasinerte mest:o)

Ordning och reda! Det liker bibliotekdamene!




-Anne Brit-

4 kommentarer:

  1. Eg las Darlah i haustferien, og eg som ikkje liker sci-fi ein gong blei heilt oppslukt.

    SvarSlett
  2. Kristin - kjekt å se at du / dere har blogg!

    Jeg leser faktisk hver dag jeg også, men det går i trening, helse og kosthold..da gjerne på engelsk (de har de beste forfatterne, sånn er det bare.. Har blogget under "bøker").

    Dattera mi (13) er lesehest, hun leste 36 (type Frøken Detektiv-) bøker i sommer og vant dermed en bok i Bibliotekets Les-Flest-Bøker kunkurranse!

    SvarSlett
  3. Darlah er noe så sjeldent som en norsk grøsser:) Vi har fått noen for barn (Marg & Bein-serien), men Harstads bok kan leses også av voksne, og den fikk iallfall meg til å grøsse ganske så grundig. Men den må formidles! Tips: les utdrag fra scenen der en av ungdommene er på flyplass-doen...

    SvarSlett
  4. Jeg har rukket å lese hele 250 sider i helgen! Det er ikke dårlig for en småbarnsmor som skal ta hensyn til alle og rekke over alt! Det blir nok lett å låne ut Darlah etter dette. Den er kjempespennende!(sier Rysjedame Anne Brit:o))

    SvarSlett