fredag 28. oktober 2011

Tallforvirring og glemmeboka

Tidligere i år så jeg noen episoder av den utrolige spennende Game of Thrones Tv-serien  som bygger på romanene til George R.R Martin. Entusiastisk husket jeg at jeg på forespørsel hadde handlet inn romaner til en av våre elever og ga pokker i mitt eget forsett om å ikke kaste meg ut i lange bokserier. Når jeg så begynte å bla i bøkene innså jeg at jeg trolig har kjøpt inn feil rekkefølge på titlene. Bra jobba! Riktignok har fantasyserier ofte unødig avansert nummerering (1, 2, 2:1, 2:2, 3 osv), men det bør likevel være mulig å holde tunga rett i munn. Nå er budsjettet tømt, men etter jul må jeg handle inn bøkene i korrekt rekkefølge. Gleder meg allerede
























Så da holde jeg meg til planen om å fortsette å lese Johan Harstad. Har allerede lånt med med meg Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?. Buzz Aldrin var en av de første på månen. Aldrin og Collins gikk litt i glemmeboka etter at  Neil Armstrong hadde satt første steg på månen. Både Armstrong og Aldrin vandret på månen, men stakkars Collins ventet i KS/SS Columbia i kretsløp rundt Månen. (Tandberg,2009) . Vel,  hjemme hos oss gikk det  forresten ikke i glemmeboka. Min pappa snakket ofte om hvor viktig det var å _også_huske på Aldrin og Collins og hans fasinasjon for romferger og fly har liksom smittet litt over på meg. Da min lille Albin var 3 år og så en jumbo, proklamerte han " Det ligner på romferga som Armstrong kjørte til månen". Jeg regner med at bestefar ser det som sin oppgave å opplyse gutten om at det faktisk var lagarbeid der oppe på månen.  Om boka til Harstad faktisk handler om Aldrin eller om den kanskje handler om å være nummer to aner jeg ikke....enda.

Ukas beste elever fra Vg1 MK:o)


















Game of Thrones - Wikipedia, the free encyclopedia. (2011, oktober 26). Hentet oktober 28, 2011, fra http://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_thrones

 Harstad, J. (2006). Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? (1. utg.). Oslo: Gyldendal.

 Tandberg, E. (2009, mars 17). Apollo – romfartøy – Store norske leksikon. Hentet oktober 28, 2011, fra http://snl.no/Apollo/romfart%C3%B8y

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar