onsdag 14. desember 2011

Leser så det freser..

Vi har fått inn tre bøker til biblioteket som er støttet av Leser søker bok - 2011. Jeg har bestemt meg for å lese dem slik at jeg lettere kan anbefale dem videre til elevene. De hører inn under Litt å lese- bøkene som kjennetegnes ved et grafisk oppsett, setningsbygning og ordvalg som gjør dem mer tilgjengelige enn andre bøker. Litt å lese- bøkene passser for uvante lesere, folk med dysleksi, konsentrasjonsvansker, ADHD eller et annet morsmål enn norsk.
I går kveld freste jeg gjennom boka Bebe av Bente Bratlund. Her møter vi Bebe som er bestevenninne med Sara. Men innerst inne er Bebe sjalu på Sara. Det er Sara som alltid er så perfekt. Det er hun som alltid blir valgt. Mens Bebe sliter på skolen og kjenner seg stygg. Hvordan kan hun finne styrke til å tro på seg selv?
Boka er på nynorsk, og passer derved godt for svake nynorsk- elever som trenger å lese for å bli bedre. Fortsettelse følger...dette er fort gjort!
-Kristin-

2 kommentarer:

  1. Skulle gjerne lest Psyko og Gamer - men de er jo alltid utlånt! Så har bestilt flere...

    SvarSlett
  2. Det har ikke vært noe rush på Gamer her hos oss, men det kan jo selvsagt skyldes at vi ikke har vært flinke nok til å reklamere.... Enn så lenge er det bare Kristin som har lest den, men jeg har EN PLAN jeg også. (Anne Brit)

    SvarSlett