torsdag 15. desember 2011

Lydbok, elendighet og fasinasjon!

For en tid tilbake måtte jeg holde sengen noen dager og tenkte at det var en gyllen anledning til å teste ut streaming lydboktjenesten Ordflyt. Jeg lagde pålogg og valgte meg ut en bok jeg alltid har hørt om og tenkt at jeg burde lese, nemmelig Stormfulle høyder av Emily Brontë.

 Brontë søstrene Anne, Emily og Charlotte ble født tidlig på 1800-tallet og døde alle av tuberkulose. Trist. De rakk imidlertid alle å sette spor etter seg og regnes som klassikere innen litteraturen. Selv skrev jeg fordypningsoppgave om Jane Eyre av Charlotte Brontë da jeg utdannet meg til bibliotekar. Oppgaven var best om man leste den med påtatt filmavisstemme. Det er i grunn mye som burde leses på den måten.

Brontë, B. (1835). Charlotte, Emily og Anne Brontë. Bildet er malt av broren til jentene. For en talentfull familie!




Uansett lå jeg der bak tunge gardiner og med en dårlig nattbordslampe ved min side og ble trukket inn i universet til Emily Brontë og der var det mye elendighet. Det var vind og regn, sludd og snø, krangel og intriger, alkoholisme og vannskjøtelse av barn, undertrykt kjærlighet, sjalusi, skumle planer og dårlig mat. Etter en stund ga jeg opp. Ikke for at jeg ikke likte boken, for utrolig nok ble jeg fasinert av disse skjebnen på den forblåste gården og er spent på hvordan historien ender, men hele settingen med mørket, feber og sykdom gjorde at det ble litt for mye elendighet på en gang. Jeg får ta opp tråden til sommeren. Da kan jeg og solkremen min kanskje dingle i hengekøya i skyggen og spise lollipop med papirboka mi. Ordflyt er et fantastisk alternativ, men jeg liker fortsatt papirboka best. Du skal likevel ikke se bort i fra at det blir lesebrett på meg neste år! Jeg må vel følge med i tiden?





-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar