fredag 27. januar 2012

Besøk, godsaker og flere baller...

På tirsdag hadde vi besøk av bibliotekarer fra Vestfold. Det var Fylkesbiblioteket i Vestfold som arrangerte turen og delegasjonen var innom Lørenskog bibliotek før de kom til oss. Hos oss ville de høre litt om hvordan vi driver biblioteket vårt, hvordan vi underviser elevene i informasjonskompetanse og litt om hvordan vi forholder oss til sosiale medier. En typisk dag på Rysjebiblioteket med andre ord.Vi viste villig vekk wiki, zotero og blogg.  Det var gøy å få besøk og regelrett stas å bli spurt. Vi hadde litt sommerfugler i magen, men besøksgjengen var blide, greie og så ut til å sette pris på at vi ville ha besøk.

Som proffe bloggere burde vi selvsagt tatt mange bilder, men det kokte helt vekk, så det eneste bildet jeg har å by på er fra de ankom skolen og var opptatt med å studere kunstverket vårt av billedkunstner Hanne Tyrmi. Det ser ved første øyekast ut som en tax-free hylle, men er gjenstander skåret ut av tre og skal illustrere gjenstander som er i daglig bruk. Det store antallet viser at gjenstandene er i ferd med å ta over livet til eieren og med 50 kjoler i skapet og 10-12 rouge kan jeg vel si at jeg kjenner meg litt igjen i gleden over å kunne dra kort i butikken.


Bibliotekaren ved Sandefjord vgs var veldig nyskjerrig på Zotero, men elevene der bruker kun Explorer som nettleser og standard Zotero kjører kun på Firefox. Det har imidlertid kommet en betaversjon som skal kunne brukes på andre nettlesere, så når wikiprosjektet avsluttes neste uke skal jeg forsøke meg på den og forhåpentligvis kunne gi kloke råd videre til Sandefjord:o) En annen ting  jeg må finne ut av er hvordan OneNote dokumenter kan gjøres om til URLer og deles på wikien. Jeg har fått det til bare delvis (mistet alle bilder) men iflg OneNote ekspert EvaBra på Twitter så skal det ikke være noe problem å gjøre det fullt og helt. Dermed har vi plutselig to nye baller i lufta. Moro! Forøvrig må det sies at jeg digger Twitter. Utrolig lett å få gode svar på kort tid. Det tok litt tid før jeg sluttet å være redd for å stille dumme spørsmål, men nå spør jeg i vei og er såre fornøyd.

Her følger ukens høydepunkter:


-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar