tirsdag 10. januar 2012

Prosjekt, biografier og stemme på boks...

Hver uke stikker vi innom storebror Lørenskog bibliotek og henter bøker til elevene våre. Vi er utrolig heldig som har slike gode naboer som hjelper oss etter beste evne. Dessuten får vi ofte med oss en godbit eller to til vår egen samling. Forrige gang fikk vi fine biografier om Coco Chanel og Virginia Woolf. Forsidene var så vakre at jeg tror bibibliotekar Heidi helst ville beholde de selv:o)

Kristin og Heidi

I går var jeg på møte med en bra gjeng norsklærere om et wikiprosjekt Vg 3 ssp elevene skal i gang med. Vi har jo laget wiki før og kan følgelig veilede litt med publiseringen. Det skal bli moro! I samme slengen skal elevene få lære litt om bildepublisering og Creative Commonslisenser. De fleste har vel hørt det før, men det er jo ofte slik med både store og små at man må hører ting mange ganger før det sitter. Skolebibliotekarene rundt forbi vil sikkert kjenne seg igjen om jeg våger påstå at ikke alle elever husker dette med A-tekst, Britannica og bokhylla.no selv om vi har nevnt det noen ganger allerede:o) Men vi gir aldri opp!


Foran et slik førstegangs wiki- prosjekt må jeg vel forberede meg litt, så da blir det kanskje laget noen nye skjermvideoer. Vi får se. Kjenner at jeg ikke var helt komfortabel med å høre min egen stemme på resultatet. Det minnet meg litt om da jeg og barndomsnaboen spilte inn stemmene våre på kassett slik at vi etterpå kunne spille de av på full guffe mens vi lusket på de voksne. Vi var overbevist om at de trodde vi var på rommet....men trolig ikke:o)


Stjerne i boka til lærere som har med godteri til møtet!

-Anne Brit-
  

3 kommentarer:

  1. Flott wiki, har laga lenke til den på heimesida til vårt bibliotek!

    SvarSlett
  2. Wiki-jobbing er moro, holder på med alle vg1-elevene her om dagen. Og om de ikke akkurat husker alt om bokhylla og atekst, så har jeg et lite håp om at noen har lært littegrann om opphavsrett og ikke stjele på nett... Mitt hjertebarn om dagen ;)

    SvarSlett
  3. Så bra du likte wikien, Synne! Link i vei:o)

    Mari: Det blir spennende med Wikiprosjekt. I morgen blir det litt om creative commonslisensene. Får håpe det fester:o)

    SvarSlett