mandag 23. januar 2012

Wiki, Åpen dag og lebestift!

I dag startet vg3 studiespes elevene med wikiprosjektet sitt og det blir spennende å se hvordan det utvikler seg. Jeg skal ikke ha noe med selve skriveprosessen å gjøre, men bidra litt med det tekniske når skrivingen er unnagjort. Vi hadde en intro for alle 120 elevene i dag og da snakket jeg litt om Creative commons-lisenser og opphavsrett. Jeg anbefalte å finne bilder på flickr, for da kan man legge inn bildet på en enkel og proff måte i wikien (det lærte jeg på wikien til Drammen vgs i dag etter å ha blitt tipset på Twitter!! Herlig!) På flickr er det dessuten lett å se hva man har lov til å gjøre med andres bilder og man kan også lagre kildeopplysninger med et tastetrykk i Zotero <3. Blir ikke bedre!

Forrige uke var det åpen dag her på Mailand og elevrådet som har kontoret sitt hos oss gjorde jobben med å markedsføre seg selv og biblioteket. Det hørtes ut som de gjorde en god jobb, de skrøt i hvertfall av oss og det er vel markedsføring god som noen.


















Forrige uke fikk vi omsider inn Zlatan boka og jeg antar det blir en utlånshit i året som kommer:o) Ventelisten var allerede ganske lang. Moro!















I morgen får vi besøk av en delegasjon bibliotekarer fra Vestfold, som skal besøk oss samtidig med at de besøker store, nye og fine Lørenskog bibliotek. I den anledning kan jeg ha på meg min nye og fine lebestift som jeg fikk av Mailand-kollega Vanja som hadde vært i tax-free. Verdens beste jobb og verdens beste kolleger! Bibliotekblogg med sminketips er vel ikke dårlig? Ble vi en rosablogg nå?









-Anne Brit-

2 kommentarer:

  1. Lykke til med wikiprosjekt! Supert at vi kan hjelpe hverandre. Vil gjerne høre mer om hva og hvordan dere jobber :)

    SvarSlett
  2. Vi setter veldig pris på å kunne spørre dere til råds! Godt å ha drevne flinkiser som dere som inspirasjon:o)

    SvarSlett