torsdag 5. januar 2012

Zotero, sidetall og Mac - hva skjedde?

For en tid tilbake strevde jeg voldsomt med å få Zotero installert på Mac. Jeg forsøkte på en venninnes Mac og på flere av lærernes, uten hell. Ettersom jeg synes det er forferdelig å gi opp (gjelder ikke nyttårsforsetter og ting som har med trim å gjøre) nektet jeg å gi meg uten å finne ut av det. I ren desperasjon gjøv jeg løs på elevmaskiner og DA funket det. Automagisk. Det funket bare. Aner ikke hvorfor. IT- avdelingen påstår at innmaten og maskinvaren i maskinene er den samme, så da ble jeg ikke det spor klokere. Enn så lenge har jeg slått meg til ro med at det funker hos elevene.... men jeg må vel få maskina til venninne Maria opp og gå etterhvert også. Alternativt spise hatten min. Ellers så er planen å lage en egen Mac bruksanvisning for nedlasting, men ettersom jeg ikke har en Mac så blir det litt trøblete. Heldigvis var det nesten som å installere på PC og bruksanvisningen fra wikien vår bør dermed kunne brukes av de fleste. Jeg har trua! Men en vakker dag skal jeg få lånt meg en Mac.... det er bare det at jeg Mac-kløner såpass at jeg nok må ha tilgang til den en god stund for å få jobben gjort.



Bildet har jeg tatt fra Oregon State University
 




Forøvrig har vi oppdaget "sett inn sidetall" funkasjonen for kilder i løpende tekst. Tidligere gjorde vi det manuelt og da var det noen elever som mistet sidetallene for kildene sine og det går jo ikke an! I juleferien laget jeg derfor en ny demovideo for hvordan man oppgir sidetall for kilder i løpende tekst. Det var som vanlig Zotero-lett og burde vært oppdaget lenge før. Heldigvis lærer vi stadig noe nytt <3

-Anne Brit-

1 kommentar:

  1. I fall noen lurer, gikk det som fot i hose å få Zotero på Macen til Maria. Så da slipper jeg å spise hatten min i denne omgang:o)

    SvarSlett