torsdag 19. mars 2015

En rysje på Oslovift...

I går var jeg lykkelig tilstede på 10 års jubileumsseminar for UKP- ungdommens kritikerpris. Dagen var variert satt sammen, og mine inntrykk var såpass mange at jeg formelig overøste min bedre rysjehalvdel med dem vel tilbake på jobb i dag.
Dagen startet med en novelleopplesning av Gaute Heirvoll. Den gjorde stort inntrykk, og borget for en dag med høy kvalitet og mulighet til å fordype seg i samtidslitteratur.
Vi fikk også presentert en god oversikt og innsikt i prosessen frem til en vinner av UKP. Jammen jobbes det iherdig i de sju klassene som hvert år velges ut til å lese hele åtte nye romaner og å rangere dem!
Dagen fortsatte med et interessant foredrag av kritiker i Klassekampen og forfatter Erik Engbladh. Hans tema var "Tendenser i samtidslitteraturen. Jeg tenkte nok mitt da jeg så tittelen på foredraget, men jeg tok feil! Jeg endte opp med å notere så blekket sprutet. Engbladh var både reflektert, morsom og kunnskapsrik, og jeg fikk presentert fire tendenser som jeg synes stemte godt med min egen oppfatning. Kort fortalt er disse fire:

  • selvbiografisk skrivemåte (jmf Knausgårds Min kamp, Erlend Loes L  m fl)
  • traumelitteratur (Evjemos Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet, Britt Bildøens Sju dager i august m fl)
  • historiske romaner (Jon Michelets bøker om krigsseilerne, Aina Bassos Finne ly m fl)
  • økologisk litteratur (Birger Emanuelsens Fra jorden roper blodet...årets vinner av UKP)
NRK- journalist Marta Nordheim tok deretter for seg romanen Fiolinane av Jon Roar Leikvoll. Dette er en mørk, postapokalyktisk roman som hun var veldig usikker på om ville fungere i klassesammenheng, men jeg ble veldig nysgjerrig på romanen sett i lys av alle dystopiene vi låner ut til ungdom som inneholder mange av de samme trekkene.
Neste foredrag var to ungdommer fra Oslo by Steinerskole som hadde lest alle de ti vinnerne av UKP gjennom åra. De hadde en imponerende presentasjon av bøkene, og de maktet også å peke på gjennomgående trekk  de mente var avgjørende for hvorfor ungdom foretrakk akkurat disse bøkene. En tredje ungdom fra samme skole gjennomførte et forfatterintervju av Agnes Ravatn, og her ble vi mer kjent med hennes roman Fugletribunalet.
Videre møtte vi to lærere som hver for seg ivret for lesing av litteratur i sine respektive vgs-klasser. Det var så interessant å høre hvordan de jobbet; en på yrkesfag og den andre på studiespes. Jeg satt og ønsket meg at hele den fantastiske norskseksjonen på min skole skulle høre det samme som meg. Kanskje jeg bør tipse rektor om dette til en fagdag??
Etter å ha hørt lyrikeren Steinar Opstad lese sine egne dikt (fantastisk), ble dagen avsluttet med et innlegg av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han viste både teft for fagfeltet, bød på humor og egne opplevelser med litteratur. Til slutt fortalte han om Regjeringens kommende planer innenfor feltet.
Jeg fikk full valuta for pengene...skulle bare ønske så mange flere jeg jobber med til daglig kunne få oppleve det samme!!
-Kristin-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar