torsdag 21. mai 2015

NKUL 2015 – RYSJEDAMENES OPPSUMMERING

Rysjedamene har vært lykkelig til stede på årets NKUL – en årlig konferanse for digital utvikling i skolen. Dette er virkelig stedet for å bli faglig oppdatert innafor dette fagfeltet. Vi har valgt å oppsummere kort, og håper på denne måten å nå flest mulig av lærere og andre interesserte:

Adaptiv læring – dette er veldig aktuelt nå: vi hørte på foredrag av Josè Fereira, grunnlegger av Knewton. Han har utviklet et verktøy for å gjennomføre tilpasset opplæring systematisk. http://www.knewton.com/ . Aftenposten 11/5 hadde en artikkel om dette. Sjekk den her: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Datasystemet-som-holder-elevene-i-flytsonen-8010691.html

Vi tenker at dette er den viktigste trenden fra året NKUL. En ny og systematisk tilnærming til læring samt tilpassede verktøy for å gjennomføre dette. Elevene gjennomfører grunnleggende tester, og på bakgrunn av disse legges det videre læringsløpet opp. Eleven får tilpasset sitt videre læringsløp i faget etter Netflix-prinsppet (vårt eget begrep: Netflix foreslår hva du skal se videre basert på det du allerede har sett.) Adaptiv læringstankegang egner seg både i realistfag og i humaniora, men ikke i kreative fag.


Innledningsforedrag ved Torbjørn Røe Isaksen / debatt m Trond Giske gav oss flere perspektiver på hvor Norge står i utdanningspolitisk sammenheng. Debatten gav oss perspektiver både på godt og vondt, og den fikk virkelig frem den reelle politiske uenigheten mellom AP og Høyre. Giske og Røe Isaksen viste god forståelse for trender i tiden men er fortsatt for opptatt av selve programvaren.  
Vi tenker at IKT i skolen handler om en tankemåte hvor man skal skape en digital nysgjerrighet og en digital forståelse fremfor å henge seg opp i bestemte programvarer. Lærerutdanningen er, ifølge Røe Isaksen og Giske, «proppen» i systemet her.

Howard Rheingold (@hrheingold på Twitter) holdt et interessant foredrag om studenter som arbeider i team og hvor hovedprinsippene var at alle skulle ha forhåndsfordelte roller som for eksempel en som søker kilder, en som sorterer, en som skriver osv osv. Det virket som en spennende tankegang, men fordrer selvsagt at man har elever som har interesse av å lære mest mulig. Rheingold jobbet nok også primært med studenter og ikke elever i vgs.

Som i fjor var det fokus på Flipped classroom som undervisningsmetode, men denne gangen også på flipped learning - altså mer fokus på hvordan elevene lærer og at de må læres opp i hvordan de skal benytte seg av flipped classroom for å få best utbytte av det. Den digitale ungdommen er ikke så digitale som vi tror, så både arbeidsmåter og bruk av digitale verktøy i seg selv krever opplæring. 

Det var en gjenganger på konferansen at alle foredragsholderne la vekt på å gjøre elevene til kritiske tenkere og informasjonskompetente dvs at de kan søke, vurdere og bruke kilder. Dette er basisen som må på plass før digitale verktøy kommer på banen. Dette gledet Rysjehjertene som jo jobber med dette hver dag:)

-Anne Brit og Kristin-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar