fredag 5. juni 2015

TimeRiders av Alex Scarrow

Jeg har funnet en ny serie det er en fryd å lese! TimeRiders av Alex Scarrow.

"Dere er overvåkere...på en måte", svarte Foster. "Her for å overvåke tiden. Stoppe inntrengere fra framtiden fra å endre noe i fortiden. Byrået er topphemmelig. Det er virkelig ikke meningen at det skal eksistere, så vi har ikke en skikkelig jobbtittel. Men innenfor byrået kaller vi oss selv for Time Riders." (Scarrow, 2013, s. 36)

Serien består av ni  bøker. De er alle avsluttende så det er ikke nødvendig å lese hele serien for å komme i mål. Bakteppet for handlingen er at noen har gjort det mulig å reise i tid. Når noen reiser i tid så vil de naturlig nok påvirke historien. Dette må forhindres. Det har kommet et forbud mot å reise i tid, men det er likevel noen som gjør det.

I serien møter vi 3 ungdommer som alle har blitt reddet fra døden i siste liten og blitt rekrutert til "Byrået". Byrået eller The agency (jeg har lest bøkene på engelsk) har som oppgave å reversere de skadene på historien som ulovlig tidsreiser skaper.



Handlingen foregår derfor i alle mulige ulike tidsperioder. Jeg har vært i dinosaurtiden, i ørneredet til Hitler, i et apokalyptisk New York, Jeg har vært sjørøver i karibien og soldat i Julius Cæsars Roma. Jeg har forsøkt å avslutte en krig med Abraham Lincoln og har jaktet på den hellige gral med Kong Richard Løvehjerte og sheriffen av Nottingham (De siste er karakterer jeg kjenner best fra Disney:)

De tidsreisende ungdommene er ikke alene på sin ferd. De har med seg et par robotmennesker fra fremtiden, kalt "support unit", og disse er både smartere og sterkere enn vanlige folk. Etterhvert utvikler de en del menneskelige trekk og er veldig underholdende å lese om.

Jeg anbefaler serien til alle science fiction lesere, men advarer om at du kan bli hektet!

Scarrow, A. (2013). Time riders. (E. M. 1982- Sørheim, Overs.). Dyssegård: Buster Nordic.
Sheriff of Nottingham [bilde]. (udatert). Hentet 4. mars 2015, fra http://disney.wikia.com/wiki/Sheriff_of_Nottingham?file=Sheriff.jpg

-Anne Brit-






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar