torsdag 3. september 2015

Ett sekund om gangen av Sofia Nordin


"JEG FLYKTER, FARER ned trappene selv om det ikke er noen som kan jage meg. Det er faktisk ingen. Alle er døde. Mamma er død. Pappa er død. Lillebroren min Ludvig er død. Og sannsynligvis alle andre også" (Nordin, 2014, s. 5)


Dette er en dystopi beregnet på unge lesere. Hedvig, 13 år, opplever en kveld at alle rundt henne dør i en voldsom feber.Det er ikke bare Hedvigs familie som blir syke og dør, men alle. Absolutt alle mennesker i hele området er døde og trolig også i resten av verden. Overalt finnes det døde kropper og Hedvis søker tilflukt på en skolebondegård hvor det er lite sannsynlig å finne lik.


Hun er tilsynelatende den eneste gjenlevende og må klare seg alene så godt hun kan. Heldigvis er hun kvikk og oppegående og klarer å stable en slags hverdag på beina. Hun tilegner seg kunnskap om gårdsdrift ved å lese bøkene hun finner på gården og raider kjøpesenteret for det hun trenger for å overleve. Ettersom Hedvig er alene i verden handler det mye om hennes tanker om hva som kunne ha vært, samtidig som hun ikke lar det ta overhånd. Jeg kan vel røpe såpass at ting skjer og verden er kanskje ikke helt slik hun har fått inntrykk av. Dette er en langsommere dystopi enn andre mange av de andre jeg har lest og hovedpersonene er noe yngre, men jeg tror likevel at den kan passe til dystopikere på jakt etter et raskt avbrekk fra virkligheten:) Det er første bok i en triologi og er nominert til Nordisk råds pris for barne- og ungdomslitteratur.


Nordin, S. (2014). Ett sekund om gangen. (L. Stokseth, Overs.). Bergen: Mangschou.

-Anne Brit-

1 kommentar: