onsdag 21. oktober 2015

Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria Navarro Skaranger

Bildet er hentet her

Denne lettleste tigerfargede saken fikk bli med meg hjem. Maria Navarro Skaranger har brakdebutert med denne oppvekstromanen fra Romsås. Her møter vi Mariana, en ganske vanlig Romsås-jente. Hennes bror er i fengsel, hennes lillebror "sitter hjemme" og faren er skapreligiøs. Mariana er forelsket i Muhammed, og lever ellers livet som en tenåring på Romsås. Boka er i stor grad skrevet på kebabnorsk, og det tok meg noen sider å bli fortrolig med dette. Som språklig virkemiddel fungerer dette glimrende, etter min mening. Jeg fornemmer lettere stemningen i det forfatteren vil fortelle, og jeg føler meg inkludert i historien på en helt spesiell måte.
Jeg kan bare anbefale alle å lese denne korte (det vil ofte ungdommene våre ha) og fine boka. Som voksen gir det meg et unikt innblikk i drabantbyoppvekst ala 2015, og jeg har skumle planer om å anbefale den som roman til fordypningsemnet på vg3.
-Kristin-


Skaranger, M. N. (2015). Alle utlendinger har lukka gardiner. Oktober.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar