fredag 23. oktober 2015

Prosjekt Profetien om Laura

I dag startet vi et morsomt prosjekt i en av våre vg 2 klasser, nærmere bestemt den livlige 2STA. Det hele begynte en stormfull høstettermiddag da Rysjedamene fikk en mail fra Alexander Sandtorv. Han skrev at han skulle debutere som forfatter og gi ut en ungdomsroman i løpet av høsten 2016. Han var på jakt etter ungdom som ville lese manus og gi en tilbakemelding. Han skrev videre at boken er en  krysning mellom en fantasyroman og en oppvekstskildring og da var interessen til  Rysjedame#1 vekket. Dette hørtes ut som noe nytt og spennende - oppvekst i en fantasykontekst.

Jeg leste manus, og da jeg var ferdig var jeg ganske imponert og ønsket at våre elever skulle få mulighet til å lese og gi tilbakemelding som en del av et skoleprosjekt. Slik kom det i stand et samarbeid mellom norsklærer Nina Betten, klasse 2STA og meg selv:)

Det er intet å utsette på entusiasmen i  2STA


Fredag startet vi opp med brask og bram. Elevene fikk utdelt manus, post-it, penn, kjærlighet på pinne og Hobbysjokolade:)Vi skal i ukene fremover lese manuset både hjemme og på skolen. Underveis skal vi tenke, mene og synse om det vi leser. Vi har fått noen konkrete spørsmål som forfatter Sandtorv ønsker at vi skal besvare, så her har lærer Nina gode muligheter til å spe på med pensumrelatert fagkunnskap. Denne kunnskapen  kan elevene ha som bakteppe både når de leser og når de skal mene noe om det de har lest. Det fine med dette er at det ligger duket for masse nyttig læring som de kan ta med seg videre når de neste år skal ha fordypningsemne. Da vet de allerede hva som kreves av tidsbruk og innsats for å fordype seg i en tekst og komme i gang med arbeidet på en rask og effektiv måte. Heldiggrisene.

Diskusjonen er i gang:)



















I tillegg har vi fått med oss Lisbeth Elvebakk fra institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Lisbeth og Nina skal sammen forske på hvordan elever i videregående skole leser tekst. Hvordan snakker de om litteratur? Vil økt fokus på samtale rundt litteratur også påvirke måten de snakker om litteraturen på?

Rundt om i landet er det noen flere klasser som har fått samme oppdrag og elever fra Lister vgs, Vågsbygd vgs og Gjesdal ungdomsskole er også med som testlesere.. Under ser dere en klikkbar sak som er hentet fra NRK og som omtaler hvordan forfatter Sandtorv involverer ungdommer som konsulenter.

Sandtorv har også involvert andre klasser i lesing av manus



Da er vi i gang og vi gleder oss virkelig til å se hvor dette bærer. God lesing!

-Anne Brit og Nina:)-





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar