onsdag 25. november 2015

Blod på snø og Mere blod av Jo Nesbø

Forfatteren Jo Nesbø har gjort noe uvanlig: han har skrevet en kort roman.
Olav Johansen er leiemorder av yrke. Han har akkurat gjort seg ferdig med en jobb...men det neste oppdraget går galt. Han skal ta livet av kona til sjefen men ender istedet opp med å forelske seg hodestups.Som vanlig er drapene inngående og detaljert beskrevet. Det virker av og til litt komisk på meg...jeg klarer ikke helt å ta grusomheten innover meg.
Dette er uvant kost fra Nesbø...og veldig, veldig kort og lett. Jeg synes ikke at denne romanen levde opp til mine forventninger. Det føltes som å lese en hasteskrevet ungdomsroman av en ukjent forfatterspire. Streng og ganske negativ vurdering der, altså:(
Bildet er hentet her


Bildet er hentet her
Boka Mer blod derimot synes jeg var av en helt annen karakter. Her kjenner jeg igjen mer av Nesbøs kvaliteter som krimforfatter. Jon Hansen kommer til en bygd i Finnmark for å gjemme seg for en drugdealer. Han ender i en fangsthytte langt inne på vidda, og blir samtidig kjent med flere personer i bygda som får betydning for historien. Her driver historien mye bedre fremover, og den er skrevet med energi og overskudd.

Språket, dialogen, stilen, humoren, handlingen … Alt er retro 70-talls i begge disse bøkene. De er korte og lettleste...noe som dessverre spiller en rolle for hvor mye de blir utlånt i vårt rysjebibliotek.
-Kristin-

Nesbø, J. (2015a). Blod på snø. Aschehoug.

Nesbø, J. (2015b). Mere blod. Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar