onsdag 17. februar 2016

Hvis det var krig i Norden av Janne Teller

Bildet er hentet her

Hvis det ble krig i Norge i dag. Hvor ville du ha reist?

Hvis det ble krig i Norge i dag.

Hvor ville du ha reist?

Hvis bombene hadde lagt det meste av Norge, det meste av Oslo, i ruiner. Hvis huset du og familien din bodde i hadde hull i veggene, fått vinduer knust, taket revet av.

I dette essayet snus dagens flyktningestrøm og debatt på hodet i denne lille boka som, meget effektfullt,  er formet som et pass. Den ble opprinnelig skrevet som et innlegg i den danske flytningedebatten, men den er like skremmende aktuell i vår norske hverdag.
Dette skjønnlitterære essayet er noe av det sterkeste jeg har lest på lenge. Jeg lot meg påvirke av tanken på at det kan bli krig i Norden, og at dette ikke bare er noe som skjer med "de andre".
 Spør du meg bør denne kjøpes inn som klassesett og leses på tvers av klasser og trinn på vår skole. Den egner seg, slik jeg ser det, ypperlig som utgangspunkt for debatt. og den er samtidig nydelig illustrert av Helle Vibeke Jensen.
-Kristin-


Janne Teller. (2015). Hvis det var krig i Norden. Arneberg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar