fredag 22. april 2016

Vi var løgnere av e. lockhart

Hver gang jeg har snublet over omtale av denne boken har det stått at man ikke kan røpe hva den handler om, men at den må leses. Det trigget etterhvert nysgjerrigheten. Nå er den lest og jeg kan ikke røpe hva den handler om. Neida, joda.

Hovedpersonen i boken er Cadence Sinclair Eastman, ca 18 år. Hun tilhører en erkeamerikansk familie. I alles øyne er de rike, vakre og vellykkede og det er en fasade de elsker å opprettholde. Cadence derimot, er ikke like imponert. De prater ikke om følelser, bestefaren bestemmer det meste og problemer feies under teppet og skal ikke møte motstand. Grådighet og egoisme ulmer under overflaten.

Cadence forteller om alle sommerferiene hun har tilbragt i morens barndsomshjem på Martha's Vineyard – en øy utenfor kysten av Massachusetts. En øy som er mest kjent som feriested for de rike og berømte. Her tilbringer hun tid med de jevngamle slektningene Cadence, Mirren, Johnny og Gat. Det er disse som omtales som løgnerne. Resten av året har de ikke særlig kontakt, ettersom de bor langt fra hverandre.


Den femtende  sommeren på øya tar historien en vending som fører til at Cadence ikke ser de andre på en stund og ting blir ikke lenger som før. Hun forsøker å nøste i hva som har skjedd og hvorfor ting har endret seg.  Hvorfor har ikke de andre oppsøkt henne? Hva har skjedd?

Løgnerne? Hvorfor omtaler hun de som løgnere? "Løgnerne mine" sier hun ofte. Betyr det at hun også er en løgner? Jeg var ganske utålmodig da jeg leste og ville gjerne vite svaret med en gang. Det får man ikke. Cadence tar seg god tid og det er bare å smøre seg med tålmodighet. For noen kan boken kanskje bli litt langtekkelig, men selv trivdes jeg med hverdagene som ble beskrevet både detaljert og dramatisk. Da sannheten til slutt ble avslørt hadde jeg mest lyst til å skrive den om igjen selv. Når sjokket hadde lagt seg må jeg tilføye at det ikke er en dårlig slutt, den er bare alt annet enn jeg hadde forventet.

Dette er en bok man husker, og jeg håper mange tar seg tid til å lese den FØR filmen kommer og det blir en hype. Husk at boka er alltid bedre enn filmen:)

Vi har den både på norsk og engelsk i rysjebiblioteket.

Lockhart, E. (2015). Vi var løgnere. [Oslo]: Fontini.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar