torsdag 7. september 2017

Du er så lys av Tore Renberg

Tore Renbergs nye roman handler om miljøarbeideren Jørgen og hans forhold til familien og den nye naboen. Den krever at man er litt tålmodig, det må det være lov å si, for hovedpersonen i denne boka prater MYE om familien sin. Det mest spennende med romanen er "vennskapet" han utvikler med den nye naboen Steinar. Det kan kanskje ikke kalles et vennskap,for hovedpersonen har hele tiden i bakhodet at noe skurrer. Steinar tar så mye plass i livet til alle rundt seg og hvorfor er kona hans så merkelig? Det blir noe creepy med Steinar rett og slett, og på et punkt snoker Jørgen og kona Vibeke rundt i Steinars hus for å "avsløre" han - uten at de egentlig vet hva de mistenker. Det at jeg ikke skjønner Steinar og likevel ikke kan mistenke han for noe konkret gjør det småuhyggelig å lese boka - jeg venter liksom på at det skal skje noe skikkelig fælt. Mot slutten av boka endres synsvinkelen og det er Steinars hode vi får bli med inn i. Det oppklarer en del:)

Jeg vil ikke røpe hva som foregår i Steinar sitt liv, for det vil spoile boken totalt, men jeg kan røpe såpass at jeg tror den godt kan brukes til fordypningemnet i kategorien "relasjoner", for det er nå en gang slik at mange problemer ville være løst om vi mennesker ble litt flinkere til å snakke sammen.

Likte jeg boken? Tja, litt mye snakk om kona kanskje?
Har jeg lært noe av å lese boka? Ja, vi har vel alle godt av å tenke litt på vår egen standardmåte å kategorisere folk på?

Ps! blir jo litt vanskelig å sette tagger på denne boka uten å røpe plottet:)

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar